mandag 3. desember 2012

Retorikk i ukeblad - selvvalgt fordypning

Jeg har valgt å se litt nærmere på retorikken og innholdet i ukebladet BLIKK. Det er Norges eneste magasin for homofile, og kommer ut en gang i måneden. Bladet inneholder kultur og underholdning, nyheter og omtaler av homofile arrangement i både inn og utland. De utgavene jeg har lest er nr. 8,9 og 10 utgitt i 2012. Man kan abonnere på bladet, en utgave koster 69,- kroner. Målgruppen til disse bladene er for folk som liker det samme kjønnet, begge eller bare er usikre på sin seksualitet. Folk som er sikre på seksualiteten sin, eller som ikke er homofile kan selvfølgelig lese og utforske bladene av nysgjerrighet. Sjangeren som blir mest fokusert på er artikler om det å være homofil, både før og i dag, i andre land, hvordan forskjellige land viser sin aksept for dette, og at det ikke er godtatt i noen/flere kulturer. Det er også en del fokus på menneskers egne historier, hvor de forteller om da de "kom ut av skapet", hvordan venner og familie reagerer, og hvordan dette påvirket dem i etterkant. Så hovedbudskapet handler om det å være homofil, hvordan leve med det, hvordan bli godtatt av både familie, venner og deres egen kultur.


Bladet har veldig høy etos ettersom dette ikke er noe roman o.l. Dette er folks egne historier, som de vil dele med andre som kanskje for eksempel har et problem med å takle at de faktisk er homofile (ikke alle finner dette ut i ung alder). Dette er mennesker med høg kunnskap om emnet - de har erfaring. Er ikke fullt så høy logos i bladet, men det som er, er positivt. Ikke mange anklager, men mer lovprisning av det å være homofil, det står ikke noen plass i bladet noe som kan tolkes som homofobi. Det som står høyest at appellformene er jo ikke uventet, patos. Altså følelser. Dette har alltid vert, og er et følelsesmessig tema. Artiklene og folk sine personlige historier er proppfulle av følelser.

Utgangspunktet for argumentene (topos) henger sammen på den måten at dette er personlige erfaringer.
Farge og bildebruken er veldig fargerik. Regnbueflagget, som er symbolet på homofili blir vist gjentatte ganger. Reklamene i bladet er for eksempel om produkter for huden, og forskjellen er at her blir det vist mannlige modeller i stedet for kvinner (som det "normalt" pleier og være). Det er også "advarsler" i to av bladene hvor denne reklamen sier at trakassering i skole og studiemiljø må anmeldes, og at det er brudd på menneskerettighetene.











Kilder:
- Bladene BLIKK
- Utlevert materiell
- Google - bildesøk - søkeord: regnbueflagget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar